top of page

האם יש עדיין הפתעות בעולם הזה

בליבי אמונה כי כשהקב"ה רוצה אפילו מטאטא יורה! יום אחד נכנסתי כהרגלי לאתר EBAY לראות אם יש חנוכיות חדשות שמוצעות למכירה.

עיני קלטו חנוכיה שהוגדרה "כחנוכיית כסף מגרמניה מהמאה ה-20 נרכשה במכירת עזבון של מישהו שאמר לקונה שהחנוכיה הינה משנת 1900-1920".

מכיוון שהחנוכיה היתה מכסף שנבדק ככתוב על ידי המוכר שמצא שהיא מכסף 800 אז למרות שאינני רוכש בדרך כלל חנוכיות מכסף החלטתי לנסות ולרכוש אותה תוך מתן מחיר מירבי להצעת הקניה.




בינתיים רצתי לספרים לנסות ולברר מה הםאומרים על חנוכיה זו.

בספרו של בצלאל נרקיס החנוכיה מופיעה כחנוכיית כסף הולנדית מהמאה ה-18 אשר נעשתה כנראה עבור אדם ששמו אליהו. דבר זה היה זה מקובל בקרב הקהילה ההולנדית/ פורטוגזית שאנשים עשו פריטים עבור עצמם הכניסו בו אלמנט שמזכיר את השם שלהם. לפי נרקיס החנוכיה הינה משנת 1709.


המשכתי לחפש ומצאתי בספר של המוזיאון היהודי בלונדון חנוכיה זהה לזו ושם נרשם

לתדהמתי - חנוכיה אנגלית מהמאה ה-18 מכסף וצויין של שמו של המייסטאר אשר עשה את העבודה הזו.

עכשיו הייתי קצת מבולבל מכיוון שמחיר הפריט בתחילת המיכירה עמד על 600$ מכיוון שהפריט כפריט אמנות נראה לי מרשים מאד החלטתי להציע מחיר עד גובה סביר של מספר אלפי דולרים.

כששאלתי את חברי הסוחר הוא אמר שאיננו מאמין בפריט הזה כל כך. לטעמו הוא בוטח בו רק ב-50% ועל כן הוא לא היה רוכש אותה!. כאמור בגלל שאהבתי את האמנות שבפריט הצעתי עליו מחיר באמצעות מנגנון הצעה אוטמטית אשר מעביר הצעה בשמי למכירה מספר שניות לפני סגירת המכירה של הפריט.

המכירה עברה והסתיימה ולשמחתי קיבלתי הודעה שהיא נמכרה לי במסגרת הסכום שהצעתי.

המוכר היה בחור מארצות


הברית בעל שם ערבי ולכן חשבתי שזה צרוף מקרים מעניין ביותר. שילמתי למוכר והוא שלח לי את החנוכיה בדואר USPS שהיא למעשה רשות הדואר האמריקאית המקבילה לדואר ישראל הזכור "לטוב".


לאחרי מספר ימים בהם עקבתי אחר מספר המעקב של הדואר וראיתי שהחנוכיה הגיע לארץ ונשמרת במכס בנתב"ג.

הימים עברו ושום דבר לא קורה החלטתי לצלצל לדואר והתשובה היתה תמשיך לעקוב בעצמך.

אחרי מספר ימים שכלום לא התקדם צילצלתי שוב לשרות לקוחות של הדואר.


הפעם הפנו אותי לעמיל המכס של הדואר. מילאתי טפסים ונתתי לו יפוי כח לשחרר את החבילה עבורי. הימים המשיכו לעבור והחבילה לא הגיעה ואני כבר התחלתי לדאוג.

הדבר המוזר שקרה זה שלילה אחד חלמתי שהחנוכיה נגנבה מהדואר ודבר זה הזכיר לי מקרה מהעבר בו הלכה לי לאבוד חבילה עם פריט שרכשתי באיטליה ונשלח דרך DHL ובסופו של דבר נמסר למישהו בבאר שבע ולא לי!!!! והם לא יכלו למצוא למי מסרו את הפריט שהלך לאיבוד לעולמים!!. למחרת החלום שסיפרתי לברלה חברי שהיה קצת המום מהחלום.


לאחר יום נוסף אני מקבל לפתע ווטסאפ מאחד מחברי הסוחרים ששואל אותי אם אני מעוניין בחנוכיה שהוא צירף את תמונתה. שפשפתי את עיניי ולא האמנתי בצילום הייתה אותה חנוכיה שרכשתי בארצות הברית עם דמותו של אליהו הנביא.


מייד התח


לתי לדאוג אולי באמת החנוכיה נגנבה מהדואר ומוצעת למכירה בשוק. דרשתי מחברי הסוחר שיבקש מאותו גורם שהציע לו את החנוכיה צילומים של החנוכיה מזוויות שונות כי רציתי לוודא שהחנוכיה נמציאת בידי מי שהציעה אותה (כדי להשוות לצילומים שפורסמו בEBAY.


בינתיים בגלל דפיקות לב מואצות הרמתי מייד טלפון לשרות משלוחים של הדואר ולמרות שהיה יום שישי הם עבדו. שאלתי מה עם החבילה שלי והם אמרו שאני יכול לקחת אותה מהתחנה של השליחים לידי קניוןן איילון והם פתוחים עד שעה 1200!! כל עוד רוחי בי לקחתי את אשתי ונסעתי כאחוז טרף לסניף השליחים כי פחדתי שהחנוכיה לא תמצא!! כשהגעתי מצא העובד של השליחים את החבילה מייד ומסר אותה לי.

מייד פתחתי אותה כדי לראות שהחבילה לא ריקה כי כבר עלה לי רעיון שהמוכר שלח לי חבילה ריקה והציע את החנוכיה למכירה למישהו אחר. רק כשראיתי את היופי המדהים שלה נרגעתי לבסוף. הרמתי טלפון לסוחר חבר שלי כדי לדעת מה עם ההצעה שקיבל והוא דווח שזה הוצע למכירה בפייסבוק ולאחר מכן הורד מהאתר. נרגעתי.



כעת ניגשתי למלאכת הפענוח האם זו חנוכיה מקורית או חיקוי יפה שלה ומה באמת מקור החנוכיה מהסוג הזה שהרי שני מקורות ספרותיים מכובדים הצביעו על שני מקורות שונים לחנוכיה זו. אשתי היקרה שכבר הפכה במהלך השנים למומחית בתחום אמרה לי שלדעתה החנוכיה היא בכלל איטלקית בגלל הקונכיה האופיינית הנמצאית בראש החנוכיה.


בכדי לב


רר סוגיא זו פניתי לשניים שלדעתי מגדולי המומחים בחנוכיות איטלקיות בפרט ובחנוכיות עתיקות בכלל. לתדהמתי, למרות ששאלתי את שניהם אם זו חנוכיה הולנדית או אנגלית, ענו שניהם שזו חנוכיה איטלקית. לא ידעתי את נפשי מרוב אושר. הגדילה ועשתה היועצת המדהימה שלי מאיטליה שציינה שהחותמת שעל גבי החנוכיה הינה מאזור בצרפת שעבר לתחום איטליה מהמאה ה-18 ובסופו של בירור היא סבורה שזו חנוכיה מסוף המאה ה-18 מוונציה.

בנסיון לפענח את החותמת שעל החנוכיה בדקתי בכל הספרים והיה נראה לי שהחותמת דומה מאד לזו מ- Piedmont שבאיטליה .


אלא ש"לצערי" בספר שלי החותמת היה מהמאה ה17 וזה לא נראה לי אפשרי. בסופו של דבר קיבלתי את דעת המומחית שלי שזו חנוכיה איטלקית מהמאה ה18 כנראה מוונציה.

המשכו של הסיפור שכאשר הראיתי את החנוכיה לידי שהינו סוחר ותיק הוא סבר שמדובר על חנוכיה די חדשה יחסית - פחות ממאה שנה ונראה לו שישנם סימני שאלה משמעותיים עקב העובדה שהבסיס נראה לו שטנץ שעליו נעשתה עבודת יד מסיבית, אולם נשארה החידה כיצד יתכן שהחנוכיה הינה מחתיכה אחת שלמה שכיפפו אותה לבסיס התחתון שלה ולכן יתכן שהיא כן עתיקה וטובה ואני נשארתי בינתיים עם סימני השאלה.


סופו של סיפור שנטלתי את החנוכיה והלכתי למומחה מספר אחד שלי בנושא אוטנטיות של חנוכיות והוא קבע ללא פקפוק שהחנוכיה מקורית מהמסד עד הטפחות- שמחתי עד בלי די!.


 

חנוכיה איטלקית מכסף מהמאה ה18 עם דמותו של אליהו הנביא מאכיל את העורבים בלחם ומים. מוטב זה לקוח מהברית החדשה של הנצרות.

יום אחד ביקרתי את חברי איציק. הוא סיפר לי שקיים אתר PINTEREST שמציג פריטים בכל תחומי האספנות. נכנסתי לאתר וחיפשתי את מה שאני אוהב במיוחד והוא חנוכיות איטלקיות. ומכיוון שלאחרונה מצאתי מספר חנוכיות מכסף רשמתי בחיפוש "ANTIQUE SILVER ITALIAN MENORAH" עלתה לי בחיפוש חנוכיה איטלקית מוכרת ממכירה פומבית של בית מכירות גדול. כאשר חיפשתי בפריטים הקשורים אליה הגעתי לכל מיני פריטים שלא היו ממש חנוכיות אלא פריטים שונים ומשונים. אחד הפריטים שמשך את תשומת ליבי באופן מיוחד היה היצירה הזו:





מעיון מעמיק בה ותוך הפעלת הזכרון הצילומי שלי הרגשתי שהפריט הזה הינו הבסיס של אותה חנוכיה שלי. הפריט הזה היה מהמאה ה-17. גם על גבי החנוכיה שלי יש חותמת שכאשר מצאתי את זו שהכי דומה לה בספר TARDI לחותמות כסף. התייעצתי עם DLB אשר חשבה כמוני שלא יתכן שחנוכיה שלי הינה מהמאה ה-17, אולם כעת לאור הפריט שמצאתי עלו שוב המחשות. הראיתי אותה לאיציק והוא אמר יתכן מאד שגם שלך הינה מהמאה ה-17. נפעמתי והתרגשתי!

bottom of page